Historik över 45 år i branschen 

1968 startade jag mitt första företag - Växjö Bildelar
i föräldrarnas garage. Anledningen var främst att finansiera dåtidens rallyåka - tävlingarna hette då T (tillförlitlighet), OT spec A och OT spec B. Visserligen hade jag börjat som kartläsare i bilorientering som 14- åring i familjens "bubbla" och åt min något mer vildsinta bror Ulf i OT special, men på 18 års dagen fanns en tävlingsutrustad VW1500S  stående på tomten med god hjälp av förstående(?) föräldrar.  Det tävlades både i OT spec med några framskjutna placeringar och i  Bilorientering och T (rally).  Lyckades klassa upp mig som dåtills yngsta A-junior inom klubben. (man startade karriären som B-.junior- högsta klassen hette "Senior"). Några år sedare efter militärtjänstgöring byttes en något sliten och sned VW  bort mot en Saab V4 vilket visade sig vara ett bättre val.
Företaget växte under 1970 -talet och vi blev ett av Sveriges ledande inom tävlingsutrustning med egen trimverkstad och många framgångar på tävlingar. Vi utvecklade mer och mer produkter  bl.a. fjädrar, de Carbon stötdämpare, airboxar,skyddsplåtar och mycket annat och motorkoncept efter Karl-Erik "kalle P"Peterssons innovationer. Bla. tog vi fram en patenterad topplocksvariant till Volvo benämnd "Opti-Flow" en dubbelblåsversion till V4 med tillhörande grenrör, kamaxlar insugningsrör före Saabs egen tävlingsavdelning  och mycket annat.
Vi hade ständigt återkommande annonser i Rallynytt och tidningen Bilsport som blev nyuppväckt genom att Stig Sjöberg och Anders Albinsson tog över ägarskapet. Bilsport gjorde ett flertal reprotage om våra produkter och rallybilar. 
Team Växjö Bildelar blev Sveriges första privata rallyteam med många av dåtidens duktiga förare. Gunnar Petersson, Roger Ericsson, Stig Jaensen, Tomas "Gullabo" Jansson för att nämna några. Bengt Svensson som då jobbade hos oss vann DM för södra distriket i rally . Gert Ove Petersson var också med i toppen.  Vill minnas att Team Växjö Bildelars förare hade över 40 totalsegrar under något år. Vi skapade samtidigt en ny "status" på rallybilar som blev mer och mer välbyggda alá racingkoncept .  Färgerna var först i orange och blå  sedemera i vit grundfärg med orange och blåa linjer.  
Kolla gärna på Facebook och gruppen. "Rallyåkare från förr". Översta bilden är en äkta Växjö Bildelar/Rally Elit utrustad Volvo då ägd av Carl -Inge Svensson. 

I början av 1980 ändrades  namnet till mer passande  Rally Elit biltillbehör AB. som vi anänt som produktnamn i några år. Samtidigt delade vi upp företaget i ytterligare ett med namn Bildelen i Växjö AB för reservdelar som flyttade till andra lokaler och avyttrades några år därefter.  Rally Elit blev första importör i Skandinavien av Sparco produkter och och vi fick uppdraget att utrusta VAG:s Svenska fabriksstall med delar då en god vän höll i sponsorsatsning runt VAG teamet i Sverige. Ett mångårig samarbete inleddes med Stig Blomqvist som dessutom var ständigt medverkande på en årlig arrangerad Motormässa i Växjö på initiativ av "Lill-Lövis" pappa Roland Johansson och banracinggurun Christer Johansson. Vi designade bl.a en ratt med Stigs namn tillsammans med sportrattstillverkaren Luisi för vilka vi var importör och ratten satt  i Stigs Världsmästar-Audi 1985. I början av 1980-talet fick vi även uppdrag av Svenska Toyota att utveckla Toyota Starlet till en vinnarbil i std B-klassen. Detta efter att  banracingföraren Christer Johansson och några av teamförarna gått över och kört Toyota i rally.  En av våra snabbaste rallyförare i Växjötrakten Ove Engman fick äran att ratta Starlet:en under några år och hade stora framgångar med topplaceringar även i SM. Samtidigt gjorde Tommy Hjertberg Nässjö och tidigare även Åke Sandberg inhopp i vår vassa V4 som annars kördes sporadiskt av mig själv. Båda hade stora framgångar med segrar och även jag själv lyckades ta någon totalseger (Pyladtrofen i Tjust 1981) och framskjutna placeringar vintertid som var mitt favoritföre.  Även Kalle Grundell (fabriksförare hos Saab, Ford och Peugeot) testade bilen och vann med stor marginal några tävlingar i den snabba Saaben.
1984 avyttrades trimverkstaden till Janna "Jaka" Karlsson som börjat  där som praktikant  i mitten av 70-talet  JAKA blev ett etablerat namn inom trimning.  Janne fick även flera uppdrag inom racing och som teammekaniker åt Stig Blomqvist  i tävlingar över hela världen.   

1988 beslöt jag mig för att sälja företaget Rally Elit till Hall Miba i Alvesta - en stor grossist inom detaljhandel och bensinstationer. Företaget förstärktes inom flera segment och bl.a. var jag pappa till en miljöcertifierad bilvårdsserie vid namn "Gröna Vägen". Jag fortsatte som företagsledare fram till 1995 då företaget hade expanderat kraftigt och åter såldes- nu till Lesjöfors AB.  Vi hade sedan starten på 70-talet haft en mångårigt och utvecklande samarbete med fjädertillverkaren Lesjöfors, först med rallyfjädrar och senare med standadsortiment och sportfjädrar. Vi blev i början av 1990-talet distributör för Lesjöfors i hela Skandinavien. Vid försäljningen valde jag att avsluta anställningen för nya utmaningar. En engagerad Stefan Engdahl som jobbat i företaget sedan mitten av 70-talet och bl.a. farit land och rike runt i vår rallyservicebil tog över "rodret".  Lesjöfors har fortfarande sitt huvudlager av bilfjädrar i Växjö medan övrigt produktsortiment från Rally Elit har sorterats ut medan många av mina tidigare arbetskamrater finns kvar hos Lesjöfors.

Under 1996 startade jag företaget Sportsman men kom snabbt i kontakt med Stefan Olsson som då hade en blygsam verksamhet inom det nypåfödda segmentet "chiptrimning".  BSR fanns redan som namn och jag gick in som hälftenägare. En ny och framgångsrik företagsera föddes. Företaget BSR Svenska AB utvecklades snabbt i blygsamma lokaler på Helgö utanför Växjö (jo det fanns bilväg fram ..)till större lokaler i Växjö, fler anställda och en kraftigt ökad omsättning varje år. Sedan tidigare hade jag haft ett gott samarbete med tidingsförlaget Fabas och ägaren Stig Sjöberg . Tidningen Bilsport och motormässor blev en bra portal för vår verksamhet.
Även om det är svårt att tro efter att ha sett mitt verksamma företagande har jag alltid varit en stor miljövän. Chiptrimningens möjlighet att utveckla något bättre för fordon fanns i bakhuvudet och dåvarande miljöchefen i Växjö och gamla rallykompisen Malte Sandberg och som börjat köra sin rallybil på etanol hade fler ideér. Parallellt med att BSR trimmade bilar i parti och minut och Stefan utvecklade trimningar påbörjades en lång "kamp" för att etanolkonvertera fordon. Malte jag och Jonas Lööf (då student) uppvaktade och uppvaktades av media och myndigheter. Vi tog kontakt  med Johnny Gylling  och Lars Gustavsson i riksdagen som hörsammade våra önskemål och var till stor hjälp i våra kontakter.  Föreningen  Miljöfordon Syd bildades av Malte och drivs numera förtjänstfullt efter 15 år av just Jonas Lööf och suveräna motorjournalisten Stefan Nilsson (läs gärna hans artiklar). Vi var vid otaliga tillfällen och uppvaktade Regering, Trafikutskott, Vägverket  m.fl. och  arrangerade välbesökta och uppmärksammade semenarium i frågan om konvertering som enligt lagboken då  var "olagligt". Malte  ansåg dock helt korrekt att Miljöbalken var övergripande avgaslagstiftningen  och vi konverterade hans och några andra tjänstebilar till E85. Dåvarande finansministern Göran Persson provkörde och tyckte bilen luktade gott;-)  
I väntan på ett segt regelverk kom Malte på idén att bygga "världens första etanoldrivna rallybil".  Sagt och gjort - Team Green Rally bildades med stöd av många gamla rallyåkare i Växjö togs en Saab 9-3 fram och mappades av BSR. Vi fick dispens av Bilsportförbundet och en entusiastisk Lars Edvall  där lyckades  driva igenom så att bilen fick köras på etanol. Bakom ratten sattes duktiga Robin Sandberg - son till Åke och brorson till Malte. Pecka Svensson klev in som kartläsare och framgångarna lät inte vänta på sig. Klassegrar ochtotalsegrar radades upp och ekipaget vann den populära Supercupen. Robin ville ha nya utmaningar och hans arbetsgivare Däcksproffsen i Växjö (som bl.a. tar fram alla rallyvinterdäck i WRC i samarbete med Michelin) inköpte en Evo IX som också mappades på E85 av BSR. Framgångarna fortsatte med segrar och topplaceringar i SM. Ett abrubt slut blev det när rallyreglementet  ändrades till Pirelli däck. E85 blev allt mer populärt hos  rally och racingteamen.
BSR hade även några år - ur flertal aspekter - ett spännande samarbete med Koenigsegg som resulterade i att de slog världsrekord i hastighet. 

Under åren 2005-2007 var BSR  uppvaktade av i stort sätt alla bilimportörer och flera större bilfabrikanter som ville att vi skulle ta fram konverteringssatser för någon av deras bilmodeller. Tyvärr kunde ingen dispens lämnas innan lagen trädde i kraft men vi hann med att konvertera bl.a några hundra Chevrolet Colorado och Cadillac modeller. 
2005 kom vi genom en "etanolfrände" Roger Kagstedt i Stockholm med i ett uppmärksammat EU projekt i samarbete med Stockholms Miljöförvaltning där vi under 3 år konverterade , emissionmätte och hållbarhetstestade 3 olika biltyper som konverterats för E85.  Åt SEKAB - som framställer etanol - fick vi även uppdraget att konvertera den första personbilen till E95 dvs diesel-etanol. Gedigna rapporter i ämnet togs fram av mig själv och god hjälp av duktige Johan "Jompa"  Fröde som då arbetade på BSR:s filial i Stockholm som startades upp förtjäntsfullt av Andreas Ejlegård.  
Se rapporten på följande länk http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/Fackforvaltningssajter/Miljoforvaltningen/Miljobilar/In-English/BEST-projektet/Newsletters-and-Reports/
Rapport under Car och nr D1.20 -Rapporten är skriven på engelska. 

Under några år var vi väldigt heta imiljöbilsdiskussioner och vi  höll bl.a. seminarie i Paris för den svenska motsvarigheten till Vägverket då Frankrike också var på väg att bygga om delar av sin vagbpark till E85 och deltog i invigning av ST1 etablering av etanolframställning i Finland.
Vi fick besök av flera partiledare bl.a. Göran Hägglund (kd) och hade direktdialog med miljöminister och näringsminister. Media var lyriska och spaltmetrar skrevs och TV  hade flera inslag om vårt arbete.  Även amerikanska CNN gjorde reportage om vår etanolrallybil som visades i amerikansk TV.

2008 gav äntligen vårt långa arbete med myndigheterna resultat och en lag trädde i kraft som möjliggjorde konvertering till alternativa bränslen.  BSR blev och är hittills det enda företag som genomfört den certifieringsprocess s och de strikta tester som erfordras för att få några satser godkända. En "eriksgata" gjordes med den 1:a lagligt konverterade etanolbilen och med god hjälp av  Mattias Goldman (gröna Bilister)och våra egnq försäljnings- och marknadschefer  Magnus Skeppstedt och Andreas Ejlegård som for land och rike runt. Tyvärr togs samtidigt en rad förmåner bort av regeringen som gjorde att luften gick ur intresset för konvertering.

Under 2007  flyttade BSR  in i egna och specialanpassade lokaler i Växjö där verksamheten nu finns.

Vi fick under dessa år en rad utmärkelser, vi blev "AAA" kredit premierade, blev utsedda till "Superföretag" i 2 år "Clean Tech" företag av tidningen Dagens Miljö, "Grönt Föredöme" av Gröna Bilister, Blev "Årets företagare i Växjö Kommun 2008" och Malte och jag erhöll det första instiftade "Miljöpriset av Svenska Bilsportförbundet" för vårt arbete att introducera etanol inom Bilsporten.

2010 valde jag vid uppnådd pensionsålder att avyttra mitt delägarskap i BSR och slutade därmed i bolaget.

Efter 4 år som heltidsanställd pensionär och pappa till 2 tonåringar med stort motorintresse återgår jag nu till ruta 1.
2015 startas  webshop i namn Carpart1  (under första drevs detta i mitt bolag Grön Värld Svenska AB men är nu ett separat bolag). Mycket kontakter genom åren  utomlands ger möjligheter att sälja reservdelar till mycket konkurrenskraftiga priser i en allt mer öppen marknad där "generalagenter" får en mindre roll.
Som kuriosa kan nämnas att vi i slutet av 1960-talet var en av de första företag som sålde NGK tändstift,  Wix och Mahle filter i Sverige och det är inte bara av nostalgiska skäl som dessa nu finns med i sortimentet i det nybildade konceptet   Ny industrilokal för ändamålet är inflyttningsklart under 2017och därefter kommer sortimentet att utökas.
Vi har en seriös ambition med att företaget skall bli en stark aktör på Skandinaviska marknaden.

Team Carpart1 kommer även synas på tävlingsbanorna och kommer stödja unga förare och team inom flera bilsportdicipliner. " Se mer under Team Carpart1 här på hemsidan och även på facebook  https://www.facebook.com/teamcarpart1
   
Under flera år har jag varit kartläsare och banläggare i Bilorientering  trots en tilltagande åksjuka i bagaget.... Under 2018 blir det kartläsare även i Rally då en rally bil (VOC) är inhandlad och Juniorlicens har tagits av sonen Viktor.  Under 2018  kommer han påbörja en rallysatsning voch lämnar kartingen med många fina resultat i bagaget.  5a i SM/RM  2017 samt vinnare av  DM i J125 både 2016 och 2017 och blev 5a respektive 6a i SKCC serien trots en hel del oflyt. Syster Tove kör i samma klass och presterar allt bättre resultat och ser också fram emot en rallykarriär. 
Den gule Etanol -Saaben finns i garaget men får vänta då den inte får köras i Ungdomsrally.    
Så cirkeln kanske redan är sluten ;-)

Ett antal innovationer hoppas jag också kunna färdigställa och håll gärna koll på dessa på siten gronvarld.se

Rolf Linde
"entreprenör- trädkramare,  f.d rallyförare och motorpappa".

PS Det är naturligtvis många personer som medverkat till framgångarna under min företagskarriär. Det skulle fordras en hel bok för att berätta allt och de som inte är omnämnda här får ursäkta ;-)