NGK Tändstift Info

Pris:
0 kr
Inkl. 25% Moms
Art.nr:
60-I
Typ:
NGK Info
Antal:
Tändstift NGK Information
NGK i Japan har utvecklat högkvalitativa produkter för fordonsindustrin redan 1936. 
NGK är i dagsläget världsledande när det gäller utveckling och tillverkning av tändstift och över 50% av alla bilar utrustas original med NGK. 

Vi för ett brett sortiment av tändstift och hittar du inte din bilmodell eller är osäker vilka stift som sitter monterade så kontakta oss. Uppge då bilens reg.nr så återkommer vi med besked.

Förutom stanardsortimentet finns även vissa NGK stift i utförande V-line ,Iridium eller Platina.

Standard:
De ledande delarna i NGK tändstift är av nickel och/eller koppar. 

V-line:
Patenterad system av NGK där mittelektroden eller sidoelektroder är försedda med en utfräsning som ett V. Istället för att gnistan överförs i mitten kommer den istället i kanterna vilket antänder bränsle/luftblandningen lite effektivare enligt NGK. Dessutom erfordras en något mindre spänning för att gnistan skall överföras mellan elektroderna.

Platinium:
Tändstift där mittelektroden och baksidan av ytterelektroden är lasersvetsade i material Platina.

Iridium:
Tändstift där mittelektroden är lasersvetsad i material Iridium. Baksidan av ytterelektroden har en beläggning med lasersvetsad Platina. 

Fördelar med Platina och Iridium är att mittelektroden kan göras betydligt smalare (ca 0,6 mm) och materialen behöver inte lika stor spänning för att överföra gnistan.
Starter underlättas och en viss prestanda höjning och en marginell bränslebesparing erhålls genom effektivare förbränning.   
Båda materialen är mer korrisonståligt (iridum betydligt mer korrosionståligt) och därmed kan bytesintervallerna förlängas avsevärt.

Många bilfabrikanter har tändstift med Platina eller Iridium originalmonterade i motorer med senare teknologi men dessa tändstift kan även användas med fördel i äldre motorer.   

VARNING. Gapet skall i princip aldrig justeras på Iridium eller Platina stift då detta kan förorsaka skador i metallen vilket gör att tändstiftet ej går att använda. 

BYTESINTERVALLER
Varierar mycket efter typen av körning, starter och övrig användning. 
Generellt kan sägas att standardstift bör bytas minst var 3000:e mil. Platina och Iridum tändstift håller i regel ca dubbla miltalet. 

----
Som komplement har vi även tändstift för vissa motorredskap och tävlingsfordon.
Vi utökar sortimentet ständigt och tipsa oss gärna vilka stift ni önskar ha med i vår webshop.

Lite svensk historik om NGK
Undertecknad som ägare av dåvarande Växjö Bildelar var en av de första "postorderföretagen" i landet som började sälja NGK tändstift i slutet av 1960-talet. Generalagenter på den tiden var Sterner Blomquist AB i Malmö och Carl Larsson o Söner AB i Göteborg. Vår marknadsföring av NGK koncentrerades på att nämna att "Elektrodkärnan i stiftet är kopparledad vilket  ger ett större värmeområde för respektive tändstift typ". Vi fick en snabb respons från landets tävlingsförare som började använda NGK. Därför känns det lite extra nostalgiskt att åter ta upp NGK i vårt sortiment. Om jag minns rätt kostade då ett tändstift runt 3 till 5 svenska enkronor ;-)  /Rolf Linde 


 
Copyright Carpart1 
Text får ej helt eller delvis kopieras utan vårt medgivande.